Ices Ices

Choć każdy z nas spotkał się choć raz z kompresorem, na przykład w warsztacie samochodowym czy w lakierni, z pewnością nie każdy wie, z jakich elementów składa się to urządzenie. Zamiennie bowiem stosuje się nazwę sprężarka – tymczasem sprężarka powietrza jest jedynie częścią kompresora! Oprócz niej, do prawidłowego działania potrzebne są jeszcze inne elementy.

Podstawowe elementy budowy kompresora

KompresorPrzyjrzyjmy się zatem po kolei każdemu z nich. Zacznijmy od wspomnianej przed momentem sprężarki powietrza to główna część – to w niej znajdują się tłoki (w zależności od modelu – jeden lub dwa), których zadaniem jest sprężenie dostarczanego powietrza, aby wykorzystać je na przykład do zasilania urządzeń pneumatycznych (jak pistolet do piaskowania). Sprężarka musi być połączona ze zbiornikiem rurką dosyłową – w końcu w jakiś sposób trzeba dostarczyć to sprężone powietrze. Sam zbiornik zaś, którego zadaniem jest przechowywanie sprężonego powietrza, powinien być wykonany ze stali. Przed wprowadzeniem zbiornika do użytkowania, musi on przejść testy ciśnieniowe. Zazwyczaj zbiorniki testuje się na ciśnieniu, które zdecydowanie przewyższa przewidywane ciśnienie robocze kompresora. W ten sposób producent ma pewność, że jego urządzenie nie zawiedzie nabywcy. Klient powinien jednak pamiętać, że kompresory działają w cyklach start/stop – gdy w zbiorniku znajdzie się odpowiednia ilość powietrza, sprężarka zatrzyma się – wznowi pracę dopiero wówczas, gdy znów konieczna będzie konkretna objętość powietrza.

KompresorJeśli więc użytkownik chce zredukować ilość cyklów, powinien zdecydować się na większy zbiornik – dużą popularnością cieszą się jednak małe kompresory 50 l. Kolejny niezbędny element kompresora to osłona pasa napędowego, której zadaniem jest ochrona użytkownika przed przypadkowym dotknięciem części ruchomych urządzenia. Działania silnika elektrycznego nie trzeba chyba tłumaczyć, więc skupmy się na kolejnym elemencie – a więc na manometrze. Jego zadaniem jest dokładny pomiar ciśnienia powietrza wewnątrz zbiornika. Drugi z manometrów powinien mierzyć ciśnienie wyjściowe. Dalej w urządzeniu mamy jeszcze wyłącznik ciśnieniowy oraz reduktor ciśnienia. Pierwszy z nich ma znaczenie dla cyklów start/stop, o których już wspomnieliśmy. Reduktor zaś pozwala pilnować, aby ciśnienie zawsze było optymalne. W kompresorze nie powinno zabraknąć też zaworu bezpieczeństwa, wyłączającego urządzenie w przypadku, gdy wyłącznik ciśnieniowy uległ awarii.

I dwa następne niezbędne zawory to zawór spustowy oraz zwrotny. Pierwszy pozwala na pozbycie się wody ze zbiornika, drugi zaś sprawia, że powietrze przepływa tylko w jednym kierunku. Jak widać, każdy kompresor składa się ze sporej liczby elementów, a sprężarka jest tylko jednym z nich – mimo tego z pewnością nie raz jeszcze zastosujemy te dwie nazwy zamiennie.